NXT GP Ronde 4 Strijen

Gepubliceerd op 26 juni 2026 om 18:56

Het weekend van 19, 20 en 21 juni was het tijd voor de vierde ronde van NXT GP Dutch Open. Dit keer waren we te gast op de kartbaan van Strijen. Aangezien dit het kleinste paddock van de kalender is, was de opzet van het weekend anders dan anders. Alle officiële sessies vonden voor de 2-takt junioren plaats op zaterdag.

Op vrijdagochtend vertrokken we vroeg naar Strijen om te trainen, het was voor mij de eerste keer dat ik op Strijen ging rijden. Mijn vaste monteur David en mijn vader moesten werken, dus Ricardo van OW Karting was er om mij deze trainingsdag te begeleiden.

De eerste trainingsstint was bedoeld om de baan te verkennen, dit ging zo voorspoedig dat ik al na een paar rondes kon beginnen met set up en rondetijden. In de volgende stints deden we wat aanpassingen om de kart optimaal naar mijn zin te brengen. Het was een zeer succesvolle trainingsdag.

Zaterdagochtend begon met drie trainingsstints, we reden de nieuwe banden in en deden nog wat aan finetuning voor de kwalificatie. Aangezien niet alleen de paddock maar ook de baan klein is, moesten we kwalificeren in twee groepen. In mijn groep zette ik de vijfde tijd algemeen neer (P3 Rotax) en na de kwalificatie van de tweede groep stond ik op P7/29 algemeen en P5/25 Rotax. Hierna werden we verdeeld in de groepen A, B en C. Helaas voor mij ging dit op basis van een ingewikkelde manier waardoor ik verder naar achter moest starten dan ik gekwalificeerd had en achter rijders die in de kwalificatieheats langzamere tijden hadden gezet. Voor mij was dit een flinke domper aangezien Strijen weinig inhaalmogelijkheden heeft.

Heat 1: Enige verwarring bij de start, de lichten gingen uit, de marshall gaf aan dat we opnieuw moesten formeren. De voorhoede begon aan de race, de rijders erachter lieten hun gas los in de verwachting van een nieuwe formatieronde. Hierdoor verloor ik wat plekken. Ondanks deze tegenslagen wist ik een fantastische race te rijden en eindigde op P5. Helaas werd ik bij de start doorgedrukt waardoor ik een klikbumper had. Deze straf bracht me terug naar P10.

Heat 2: Weer wist ik een mooie race te rijden met veel gevechten en inhaalacties. Als P6 over de eindstreep.

Na de heats kwalificeerden de beste 18 rijders zich direct voor de finale. Ik stond op P10 en hoefde geen second chance te rijden.

De finale startte ik op P10 en met wederom een fantastische race met gevechten en inhaalacties eindigde ik nogmaals op P6!

Een geweldig resultaat en veel punten, maar toch teleurgesteld dat er waarschijnlijk meer mogelijk was geweest. Nu gaan we eerst de zomerstop in, in september gaat het seizoen verder in Kerpen. Tot die tijd zal ik trainen en hopelijk komen we in Kerpen nog sterker terug.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb